
A Laptopmag évről-évről előrukkol több, különböző kategóriában összeállított listával, rangsorral, amelyek bizonyos kritériumok alapján kerülnek összeállításra. Ezúttal a támogatást, supportot (ügyfélszolgálat, garanciális ügyintézés, szoftveres támogatás) vették górcső alá, vagyis azt, hogy mely gyártókra számíthattak leginkább a felhasználók 2022-ben.
A 2022-es év legjobban támogatott laptopjai a Laptopmag szerint

A Laptopmag 2022-es listája a legjobban támogatott laptopokról
Mint ahogyan az a summázó táblából is jól látható, dacára annak, hogy legyen szó ügyfél elégedettségről vagy támogatottságról, az Apple szinte mindig rendre kiemelkedik a tömegből. 2022-ben a Razer viszont gondolt egyet és akkorát ment, hogy az almás cégnek ezúttal esélye se volt. De ne szaladjunk ennyire előre, mindent csak szép sorjában.
A rangsor felállításánál, illetve a pontozásnál egyébként négy kategóriában lehetett az összeredményt megszerezni: egy a webes, egy a telefonos, egy az összevont app-os + közösségi média, egy pedig a garanciális supportot pontozta. Mivel az internetes support lehetséges maximuma 20, a telefonos segítségnyújtás teteje 30, az app szintén 30 és a garanciálisé pedig 40 pont volt, így az összeredménynél a potenciálisan elérhető eredmény maximum 100 pontban lett meghatározva. Értelemszerűen a négy kategória részeredményeit összeadva minél közelebb áll egy gyártó a 100-as határhoz, az annál előrébb, amelyik pedig a legtávolabb, az annál hétrébb végzett a listán. Annyit személyesen megjegyeznénk, hogy a gyakorlatban szerintünk a garanciális támogatás nagyobb arányt is képviselhetne a felmérésben, hiszen egy vásárló számára a legkomolyabb probléma, ha nem működik a megvásárolt gép. Az internetes supportra szintén elmondható szerintünk, hogy egy kicsit nagyobb részarányt is kitehetne, mivel nem megfelelő esetben a gyenge illesztőprogram ellátottság könnyedén okozhat hibás működést (például egy nem frissít videókártya driver miatt gyengébb annak teljesítménye, vagy nem lehet mondjuk HDMI-re kitenni a képet).
A Razer végzett a toplista tetején

Ahogyan azt a bevezetőben is említettük, 2022-ben bizony (ismét) trónfosztás történt, a Razer ugyanis idén is nagyot ment. Bár volt időszak, amikor az Apple-nek az első hely látszólag már alanyi jogon járt, ezúttal sem volt túl sok esélye. A cég 15 pontot ért el a webes, 24-et a a telefonos, 26-ot az app + social és a lehetséges maximum 20-at a garanciális support kategóriákban, ezzel pedig egy 85-ös összeredményt sikerült bezsebelnie, 2 pontot verve ezzel az Apple-re.
Második helyezett: Apple és Lenovo

Az Apple bár ismét lecsúszott az első helyről, a maga 83-as összeredményével megszerzett második helyezése mégis elég volt a második helyre – holtversenyben, merthogy a Lenovo is éppen ennyit ért el. A részeredményekből jól látható, hogy drasztikusan a cég egyik kategóriát sem hibázta el (web 15, telefon 23, app + social 25), sőt a garanciális supportot (20) ki is maxolta, csupán telefonos és az app + social supportban veszített 1-1 pontot a Razerhez képest.

A Lenovo teljesítménye ebben a kategóriában meglehetősen hullámzó, hiszen van hogy még a legjobb ötbe se férnek bele és van, hogy dobogósok, mint idén is. A cég webes supportja (17) továbbra is az élmezőnybe tartozik, ahogyan a telefonos (24), az appos + social (26) és a garanciális segítségnyújtás (16) kapcsán is egyértelműen az élbolyt erősítik. A 83-as összeredmény így pedig a dobogó második fokára is elég volt, ami bár az Apple-el osztott, az ezüstérem azért mégiscsak ezüstérem. Annyi személyes megjegyzést tennénk, hogy a gyakorlatban nagy különbség érzékeltünk a Thinkpadek és az Ideapadok közötti támogatásban, az előbbi javára.
Harmadik helyezett: Dell és ASUS

A Dell szépen fel verekedte magát az utóbbi években, hiszen volt idő, amikor a cég support-ja elég vegyes értékeléseket kapott, mert bár egyfelől barátságosak és segítőkészek voltak, ténylegesen szakszerű és gyors segítséghez sem a weboldalon, sem telefonon, sem pedig a közösségi média felületeken nem volt egyszerű hozzájutni. A 2022-as esztendőre ez láthatólag előnyére változott, így a kimaxolt garanciális (20) és a szintén erősnek számító app + social (25) support felhúzta az amúgy elég vérszegény webes (14) és a közepesen erős telefonos (22) eredményeket.

A harmadik hely kapcsán pontosan ugyanaz a helyzet, mint a másodikon, vagyis az összesített táblában két befutó is pontosan ugyanannyi, egészen konkrétan 81 pontot ügyeskedett össze. Az Asus korábbi eredményei, köszönhetően elsősorban a kifejezetten gyenge telefonos supportnak, többször is csupán a sereghajtók kategóriára voltak elegendők, idén azonban jól láthatóan belehúztak. Ráadásul éppen a telefonos segítségnyújtás kategóriára erősítettek rá keményen, az ott össze lapátolt 25 pont ugyanis az egész mezőny legtöbb pontja idén ebben a kategóriában. Ráadásul mivel a webes segítségnyújtásban is ők zsebelték be a legtöbb pontot (18), így a gyengébb garanciális (17) és a tisztes középszerre elegendő appos + social (21) support teljesítmény sem tudott számottevően rontani az átlagon.
Negyedik helyezett: Acer

Nagyot fordult a világ, az Acer ugyanis például a 2020-as listán még az utolsó helyen kullogott, idén azonban főnixként született újjá gyakorlatilag majdnem minden kategóriában (web: 17, telefon: 22, app: 23). A webes supporttal volt a legkisebb baj náluk, annak minőségét pedig továbbra is tartják, a probléma telefonos fronton volt, aminek gyatra, bár leginkább kb. elégtelen osztályzattal jutalmazható minősége miatt, rendre olyan szinten vágták haza a saját átlagukat minden évben, mint annak a rendje. Kétségtelen, hogy bőven volt hova fejlődniük, ezt pedig nem is voltak restek felismerni és orvosolni. A garanciális supporton (15) persze továbbra is dolgozni kell.
Ötödik helyezett: Microsoft és HP

A Microsoft egyes részeredményei (web: 16, telefon: 20, garancia: 20) közel sem tragikusak, illetve az összpontszám (65) is elég volt a középmezőnyhöz, az appos + social supportjuk ugyanakkor olyan szinten értékelhetetlen (9), hogy ennél gyengébben már tényleg nehezen tudtak volna szerepelni.

A HP idén bár papíron holtversenyben ötödik lett (65), a részeredményeket tekintve azért több fronton is elvérzett. A telefonos support tulajdonképpen jó (21), minden más viszont annak pontosan az ellentéte. Egy ekkora tech-óriástól ez pedig lássuk be, valahol luxus. A legnagyobb baj a webes supporttal volt (13), ami a harmadik legrosszabb az egész mezőnyben ebben a kategóriában. A korábban sok kritikát és bírálatot kapott telefonos asszisztencia láthatólag fejlődött (21), az app + social (16), illetve a garanciális supportra (15) ugyanakkor már nagyon ráférne egy ráncfelvarrás. Már csak azért is, mert a HP social fronton alapvetően mindig kifejezetten erős volt.
Hatodik helyezett: Google

A Google évről-évre szép apránként vissza-vissza lépeget a listán, így a cég support-teljesítménye most egy 63 pontos összesítettel a hatodikra volt elég. Persze nincs tragédia, csupán majdnem minden kategóriában (web 15, telefon 21) a középmezőny alját vagy az alsó ház tetejét (app + social 10) sikerült megcélozni. Kivétel ez alól a garanciális ügyintézés, abban ugyanis ők is a lehetséges maximumot, vagyis 20 pontot értek el. Bár nagy jelentősége ennek a márkának Magyarországon nincs, mivel a Google Chromebookok és Pixelbookok piaci részesedése minimális.
Hetedik helyezett: MSI

Az MSI-nak nem erőssége az ezen az éves listákon való jó szereplés. A telefonos support (20) a korábbi évekhez képest bár némileg már javuló tendenciát mutat, az internetes segítségnyújtás (17) is szemmel láthatóan fejlődött, a garanciális ügyintézés pedig jó (18), az app + social support ugyanakkor az egész mezőny legrosszabbja (5) – holtversenyben a 8. helyezett Samsunggal.
Nyolcadik helyezett: Samsung

“Jó, de legalább nem a miénk az utolsó hely.” – lélegezhettek fel a Samsung fejesei a lista láttán. Igen ám, de azért lássuk be, a hetedik helyezett MSI-hoz képest nagyon lemaradtak pontozásban (47), az utolsó Aorus pedig kvázi annyira minősíthetetlenül szerepelt (47 összpontszám, web 7, telefon 3, app + social 12, garancia 8), hogy mi nem is fogunk rájuk külön bekezdést pazarolni. Annak aki nem ismeri az Aours márkát, megemlítenénk, hogy ez a Gigabyte cég egyik (al)márkája. A Samsung bár a garanciális supportot a maga 20 pontjával maxolta, a webes (6), a telefonos (16) és az app + social supportban (5) nagyon vérszegényen teljesített. Persze a Samsung Európában már kivonult a laptop piacról, az sose fog már kiderülni, hogy ha nem így lett volna, az felfelé vagy pedig még lejjebb húzná-e ezt a nem túl acélos átlagot.
Ez lenne tehát a Laptopmag által összeállított támogatottsági rangsor, ami a legnagyobb laptop gyártók ügyfélszolgálati kompetenciáját, netes és telefonos supportját állítja szemben egymással. Voltak-vannak meglepő helyezések lefelé is, felfelé is, illetve olyanok is, akik nagyjából azt hozták, amire tőlük előzetesen számítani lehetett. A legjobban ugyanakkor biztosan az Apple lepődhetett meg azon, hogy a Razer mennyire nem tétlenkedett.