Miért szabad csak garanciával rendelkező notebookokat vásárolni?

Miért szabad csak garanciával rendelkező notebookokat vásárolni?

Miért fontos, hogy csak garanciával rendelkező notebookot vásároljunk? Melyik laptophoz jár a legjobb garancia? Hol és hogyan lehet a garanciát ellenőrizni? Melyik gyártó mennyi laptop garanciát vállal? Hogyan kell a Lenovo, a Dell vagy a HP laptopok garanciáját érvényesíteni? Most összegyűjtöttünk mindent, amit innen s túl tudni kell a témáról.

 

A használt garanciális laptopok előnyei

 

  • Ha az eladó garanciát vállal egy termékre, akkor az vélhetően nem lesz csak úgy “összetákolva”, így pedig a korai meghibásodás esélye is jóval kisebb. Megfordítva a logikát, ha az eladónak hibás terméke van, motivált, hogy különböző apróhirdetési oldalakon adja el azt garancia nélkül.

  • Az eladó érdeke, hogy átnézze a termék működését, azaz tesztelje azt, hiszen, tudja, hogy a termék reklamáció kíséretében, előbb-utóbb vissza pattanhat hozzá.

  • Minél hosszabb a garancia, annál biztosabbra vehetjük, hogy az adott termék hosszú ideig fog kiszolgálni minket, így pedig jobban megéri SSD, RAM és egyéb bővítésbe belefogni, hiszen kisebb az esély, hogy valamiféle gazdasági totálkárba torkolló hiba éri a gépet.

  • Mivel az eladó ad garanciapapírt, mely alapján egyértelműen beazonosítható a gép, nagyobb az esély, hogy a notebook biztos forrásból származik.

  • Ha jótálláson belüli használt laptopot vásárolunk, egy-egy esetlegesen bekövetkező hiba esetén, teljesen jogosan tudjuk azt az eladónál megreklamálni. Ha egy használt laptop nem garanciális, sajnos csupán az eladó jóindulatára hagyatkozhatunk. Arra alapozni pedig meglehetősen kockázatos.

  • Garanciális használt laptop esetén sejthető, hogy az eladó megbízható, nem pedig egy kókler, aki csupán a könnyű és gyors haszon reményében adott túl egy túlárazott ócskaságon.

Legyen szó új vagy használt laptopról, egyéb elektronikai termékről, -vagy tulajdonképpen bármilyen tartós árucikkről, amiért pénzt adunk,- a garancia fontosságát aligha kell túlmagyarázni. Fontos, mert meghibásodások bármikor előfordulhatnak, ám tény, hogy sok fogyasztó még mindig nincs teljesen tisztában a garancia, a jótállás vagy a szavatosság fogalmával, úgyhogy nagyon is fontos beszélni róla.

 

Mi a különbség a jótállás, a garancia (warranty) és a szavatosság között? 

Bár a köznyelvben a jótállás kifejezés garancia (angolul warranty) néven terjedt el, jogilag maga a garancia nem, csak a jótállás a használt fogalom. Jótállásról pedig akkor beszélünk, ha egy műszaki cikk, bútor, vagy bármilyen egyéb tartós áru vételára meghaladja a bruttó 10.000 forintot, arra ugyanis már kötelező valamilyen formában garanciát biztosítani. Ennek mértéke alapesetben 1 évet jelent kötelezően, de természetesen az eladó belátása szerint ez akár több is lehet. 

A szavatosság vagy kellékszavatosság fogalma ezzel szemben pedig azt jelenti, hogy minden, fogyasztói forgalomban kapható terméknek van egyfajta szavatossági ideje, melynek érvényessége független attól, hogy az adott termék olcsó vagy drága, használt vagy új. Ha az általunk vásárolt termék nem esik bele a jótállás fogalmánál említett kategóriákba, akkor beszélünk szavatosságról, melynek mértéke új termék esetében 2 év és nincs megszabva vételárra vonatkozó értékhatár. Jótállással rendelkező termékekhez muszáj jótállási jegyet (garanciajegy, garancia papír, stb.) biztosítania az eladónak, a fogyasztónak pedig megőrizni és meghibásodás esetén bemutatni azt. 

 

Mi a különbség a garanciális és a nem garanciális problémák között? 

Hol végződik az egyik és hol kezdődik a másik? - Merül fel a kérdés sokszor jogosan, hiszen a kettő közötti határ nem mindig egyértelmű, sokszor akár ezt forgalmazója, gyártója is válogathatja. Az biztosan kijelenthető, hogy a garancia a rendeltetésszerű használat mellett esetlegesen bekövetkező meghibásodások többségére érvényes. A pakliban tehát benne lévő hardveres meghibásodások nagy részét, így például a komponenseket, a kijelzőt vagy a billentyűzetet érintő problémákat fedezi a garancia. Az akkumulátorra és töltőre általában 12 hónap garanciát szoktak adni a gyártók, mivel az nem a notebook része, csak tartozéka. A pixelhiba szintén termékenként és gyártónként változik, de általában véve 1 pixelhiba még jogosít kijelző cserére, de ha két egymás melletti pixel hibás, tehát, ha 1 millió pixelre legalább 2 hibás jut, a kijelző akkor is cserés. Ez utóbbi azt jelenti, hogy Full HD kijelző (2 megapixel, azaz ~kétmillió pixel) esetében 4 pixelhiba kell általában a garanciális cseréhez.

 

Mikor jár garanciavesztéssel, ha szétszedjük a laptopunkat? 

A garancia továbbá arra vonatkozóan is egyértelműen fogalmaz, hogy mi vagy mik azok a dolgok, amik meghiúsítják azt. Ilyen az, ha például egy garanciális terméket otthon szétszedünk, komponenseit megbarkácsoljuk, bővítjük, stb.Persze mivel ezt gyártója, forgalmazója, eladója válogatja, így, ha valamilyen oknál fogva vásárláskor erről a kérdésről nem kapunk tájékoztatást, kérdezzünk rá bátran, hiszen fogyasztóként ez a mi érdekünk. Gyártónként változik, hogy mennyire szedhetjük szét a gyártói garanciás laptopot, de általában a RAM, háttértár (SSD, HDD - azaz winchester) a felhasználó által cserélhető alkatrész. Azonban a billentyűzet, kijelző és egyéb nem könnyen hozzáférhető alkatrészek sosem cserélhetőek az ügyfél által. A laptop megpasztázása (a processzor és videókártya hűtőpasztájának cseréje) sem minden gyártónál jár garancivaesztéssel, ha ahhoz elég, csak a laptop alját leszednünk.

 

A garancia időtartama gyártónként, típusonként 

A laptopok, notebookok garanciájának időtartama nem csupán gyártónként, de akár szériánként vagy kategóriánként is eltérhet, így nem árt, ha legalább nagyságrendileg tisztában vagyunk azzal, hogy egy adott gyártónál vagy típusnál mennyi idővel kalkulálhatunk. Ennek oka értelemszerűen az eltérő kategóriák, eltérő előállítási és gyártási költségek, illetve a szintén egymástól eltérő ár szabás és célközönség kérdésében keresendő.

Bár nem feltétlenül törvényszerű, többnyire azonban helytálló, hogy a gyártók az üzleti szériás gépekre általában 3 év garanciát vállalnak. Kivétel ez alól az akkumulátor, arra vonatkozóan ez az időtartam 6-12 hónap szokott lenni. Az üzleti szériánál ez legalábbis szinte mindig helytálló, a konzumer és a gamer gépeket (a két kategória a garanciáztatást tekintve egy kalap alatt kezelendő) pedig általában 2 év gyártói jótállással szokták értékesíteni. Természetesen minden gyártói garanciát van lehetőség kiterjeszteni is, üzleti laptop esetén ez 5 évre, konzumer és gamer laptop pedig 4 évre bővíthető általában. Persze mivel azért ezt is gyártója válogatja, így egyes márkák esetében kisebb-nagyobb eltérések azért előfordulhatnak.

 

Melyek az üzleti gépek jellemzői? Mi a különbség a konzumer és az üzleti szériás gépek között? 

A két kategória közötti első és legfontosabb különbség a minőség. Ez pedig egyaránt érvényes az anyaghasználatra, a zsanérozásra, a felhasznált alkatrészek minőségére, egyszóval mindenre, ami egy prémium kategóriás laptopot megkülönböztet egy átlagos, középmezőnybeli társától. Ez pedig természetesen az árszabásra is hatással van, így míg a többnyire közepes minőségű anyagokkal operáló konzumer notebookok olcsóbbak, addig az üzleti szériás laptopok esetén, kis túlzással persze, de a határ a csillagos ég. És bár a gamer kategória egy saját jogán is megálló, egyedi árszabású (vételáruk többnyire a klasszikus értelemben vett konzumerek és az üzleti modellek közé tehető) és rendeltetésű, speciális hardverű (al)osztály, alapvetően ugyanúgy a konzumer kategóriába esnek, mint ahogyan a szintén speciális területre szakosodott, workstation modellek is az üzleti szériához tartoznak. Kicsit leegyszerűsítve tehát a konzumer gépek olcsóbbak, kevésbé jó minőségűek, ennek okán pedig rövidebb az élettartamuk is, az üzleti gépek pedig drágábbak, prémium minőségűek és sokkal strapabíróbbak, hosszabb élettartamúak.

 

Hogyan tudom lekérdezni a gyári garanciát? 

 

Minden gyártónak megvan a saját hivatalos oldalán található garancia ellenőrzője. Ezt a Google keresője szinte minden esetben, az adott gyártó neve és a “warranty check” (pl.: lenovo warranty check, dell warranty check, stb.) kifejezés együttes használatára ki is listázza nekünk. Kattintsunk az első találatra, melynek segítségével már rögtön az adott gyártó warranty oldalán találjuk magunkat.

A garancia lekérdezéséhez a gép alján található SN-re, vagyis a serial number-re lesz majd szükségünk. Az SN egyébként akár a HWiNFO nevű szoftverrel is kiolvasható, ennek módjáról bővebben Lenovo garanciával kapcsolatos cikkünkben olvashatsz. Ha megvan az SN, csak írjuk vagy másoljuk be az adott gyártó garancia oldalán található kereső mezőbe, egy Entert követően pedig a garancia aktuális állapota, vagyis, hogy aktív-e még és ha igen, napra pontosan meddig, rögtön láthatóvá is válik.

 

Westnotebook garancia

Nálunk a Westnotebooknál, az alapvető, minimum számolt garancia időtartam 6 hónap. Ebben a vásárlástól számított fél éves időintervallumban, (a gép alján található sértetlen garancia matrica függvényében,) bármilyen esetlegesen bekövetkező és nem a vásárlói mulasztásra visszavezethető meghibásodásra vállalunk garanciát. Ez a 6 hónap ugyanakkor valóban csak a minimum, számos laptopunk ugyanis alig használt vagy újszerű, így pedig még bőven beleesik a gyártó által, üzleti gépek esetén egyébként többnyire 3 évre szabott garanciába. -Kivétel ez alól az akkumulátor, annak bárminemű meghibásodására ugyanis azonosítási problémák miatt nem áll módunkban garanciát vállalni, így célszerű annak állapotáról még a vásárlás előtt meggyőződni (ez alól kivételt jelent, ha a gyári garancia még érvényes az akkumulátorra is). Ehhez az alábbi linken található cikkben találsz segítséget, itt pedig a Westnotebook jótállási információiról olvashatsz bővebben.

Most, hogy a fogalmak kapcsán tiszta vizet öntöttünk a pohárba, szeretnénk még egyszer hangsúlyozni, hogy a garancia nélküli termékeket, lehetőség szerint tényleg érdemes elkerülni. Ezt érvényesíteni azonban csak jótállási vagy garancia jeggyel lehetséges, a garancia ennek hiányában ugyanis nem számonkérhető, így műszaki üzletből, pulttól vagy bármilyen egyéb kereskedelmi egységből, mindig csak ennek birtokában távozzunk.

 

GYIK:

 

K: Mennyi és milyen gyártói garancia jár a laptopokhoz?

V: A garancia mértékét gyártója és típusa válogatja, az üzleti és workstation szériás gépekre azonban többnyire 3 évet, a konzumerekre pedig 2 évet szoktak biztosítani a gyártók.

 

K: Mi az a warranty check vagy warranty lookup?

V: Minden nagy gyártónak megvan a saját, hivatalos oldalán található garancia ellenőrzője. Ez a Lenovo esetén a Lenovo Warranty Check-et, a HP esetén a HP Warranty Check-et, Dell esetén pedig a Dell Warranty Check-et jelenti.

 

K: Mi az az SN és hogyan olvasható ki?

V: Az SN (esetleg ST, vagyis service tag) az adott laptop szériaszáma, amit a gép alján vagy akkumulátor alatti matricán találunk. Amennyiben nincs ilyen, úgy szoftver, például a HWiNFO segítségével is ki tudunk olvasni.

 

K: Mennyi gyártói garancia jár a Lenovo laptopokhoz?

V: A Lenovo laptopokhoz széria függvényében, 1-3 év gyártói garancia szokott járni. A Lenovo garanciáról bővebben az alábbi cikkben olvashatsz.

 

K: Hogyan tudom lekérdezni a gyártói garanciát?

V: A garancia lekérdezéséhez a gép alján található SN-re, illetve az adott gyártó warranty oldalára lesz szükségünk. Az SN-t másoljuk be az adott gyártó garancia oldalán található kereső mezőbe, a garancia aktuális állapota pedig már rögtön láthatóvá is válik.